Rok szkolny 2024/2025:
Pedagog oraz pedagodzy specjalni naszego Liceum pełnią dyżury:
PEDAGOG p. Jolanta Wotawa:
Kontakt: poczta e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
poniedziałek – 8:45-12:45
wtorek – 8:45-13:45 oraz 13:45-14:45 (godzina dostępności)
środa – 9:40-13:40
czwartek – 9:40-14:40
Kontakt: poczta e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
piątek – 9:10-13:10
PSYCHOLOG p. Anna Kaczmarczyk:
Kontakt: poczta e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
środa – 8.00 - 16.00 oraz 7.30 - 8.00 (godzina dostępności)
piątek – 15.40 - 16.40
PSYCHOLOG p. Tomasz Prusiński:
Kontakt: poczta e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
poniedziałek - 11:00-17:00 oraz 17:00-17:30 (godzina dostępności)
środa lub piątek - 11:30-16:30
PEDAGOG SPECJALNY p. Barbara Meredyk:
Kontakt: poczta e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
środa – 10:25-11:25
czwartek - 10:25-11:25
PEDAGOG SPECJALNY p. Izabela Stawiska:
Kontakt: poczta e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
poniedziałek – 13.10 - 17.10 (w tym 16.10 - 17.10 - konsultacje wspierające dla rodziców)
środa - 13:40-15:10
czwartek - 8:00-8:45 / 11:40-12:40
piątek - 8:00-8:45
Zaglądajcie na szkolny profil FB oraz stronę internetową szkoły - tam zamieszczamy posty m.in. Jak skutecznie uczyć się w domu? itp., a także wiadomości ważne dla nas wszystkich.
Wsparcie psychologiczne można uzyskać telefonicznie w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pułtusku pod nr telefonu 23 692 55 91.
Tu otrzymasz bezpłatne wsparcie w kryzysie:
Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży - 116 111 (7 dni tygodniu, 24 godziny na dobę).
Telefon Zaufania dla Osób Dorosłych - 116 123
Linia wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego – 800 702 222
Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci – 800 100 100
Jeśli sam potrzebujesz pomocy lub chcesz komus pomóc - wejdź na stronę ŻYCIE WARTE JEST ROZMOWY
Opiekujmy się sobą nawzajem, bądźmy dla siebie dobrzy, pomocni i empatyczni, dawajmy sobie wsparcie i uwagę.
PAMIĘĆ. Jak to wszystko zostaje w mózgu?
Jakie sytuacje z życia pamiętasz najlepiej?
W większości te, które wywołały najsilniejsze emocje. Pamiętamy to, z czym związani jesteśmy emocjonalnie. Warto wykorzystać tę właściwość naszego umysłu. Łatwo zapamiętujemy i przypominamy sobie to, co śmieszne, inne, dziwne, zaskakujące, niezwykłe, wyolbrzymione, przesadne, intensywne, pełne ruchu itp.
Aby mózg lepiej zapamiętywał informacje musi być wyspany, wypoczęty i pozytywnie pobudzony. Przed nauką, aby lepiej zapamiętywać informacje, dobrze jest pooddychać świeżym powietrzem, pobawić się z rodzeństwem, porozmawiać z przyjaciółmi. Po takim „treningu przyjemności” nasz mózg szybciej będzie się uczył.
W naszym mózgu znajduje się hipokamp - to w nim tworzą się ślady pamięciowe. Są rożne rodzaje pamięci: sensoryczna, krótkotrwała, długotrwała, robocza, emocjonalna.
Pamięć sensoryczna to inaczej pamięć zmysłowa. Tu wpadają nieistotne wrażenia i bardzo szybko znikają.
Pamięć robocza jest istotna w bezpośrednim kontakcie ze światem. Pozwala na przechowywanie i przetwarzanie tymczasowej informacji i przeprowadzanie takich zadań jak rozumienie języka, czytanie, uczenie się, rozumowanie.
Pamięć krótkotrwała magazynuje nasze wspomnienia i sięgamy do niej kiedy poszukujemy jakiejś „niedawnej” informacji.
Pamięć długotrwała to wszystkie informacje, które będą dla nas ważne także na przestrzeni całego życia. Z pamięci krótkotrwałej wiedza, informacje, wspomnienia, które mają tu trafić są konsolidowane i trafiają do miejsca, gdzie mogą zostać z nami nawet do końca naszego życia.
Pod jakim warunkiem tak się dzieje?
Nasz mózg uznaje, że coś jest ważne, jeśli jest powtarzane lub nietypowe. Aby coś zapamiętać (np. słówka, wzory) ważne jest, by informację wielokrotnie powtarzać, robić podczas uczenia się przerwy, powtórzenia większych partii wiadomości rozłożyć w czasie - bo tylko wtedy trafią one do odpowiedniej części naszego mózgu.
Oto kilka praw rządzących naszą pamięcią:
- Reguła początku i końca - lepiej zapamiętujemy informacje podawane na początku i na końcu.
- Reguła szczegółowych wyobrażeń - o wiele lepiej zapamiętujemy informacje, jeśli je sobie szczegółowo wyobrazimy i wykorzystamy do tego jak najwięcej zmysłów.
- Reguła powtórzeń - lepiej zapamiętujemy te informacje, które powtarzamy kilka razy. To konieczny warunek uczenia się: pierwsza powtórka powinna nastąpić najlepiej w ciągu 10 minut od chwili przyswojenia informacji, druga - następnego dnia, trzecia – po tygodniu, czwarta - po miesiącu, piąta i ostatnia powtórka – po pół roku (jeśli o niej nie zapomnimy); harmonogram powtarzania wiadomości warto zapisać i umieścić go w widocznym miejscu. Tak powtarzany materiał będziemy pamiętać znacznie dłużej. W ten sposób należy planować np. powtórzenia przygotowując się do odległych w czasie egzaminów.
- Lepiej i szybciej zapamiętujemy informacje, jeśli je rozumiemy.
- Lepiej zapamiętujemy treści nietypowe, zaskakujące, niezwykłe.
- Koncentracja jest podstawą skutecznego zapamiętywania.
- Warunki sprzyjające dobrej koncentracji to m.in.: nastawienie do uczenia się („chcę” a nie „muszę”), planowanie pracy, wypoczynek, sen, porządek w miejscu pracy i usunięcie wszelkich zakłócaczy, robienie w czasie nauki przerw i przeplatanie pracy umysłowej z inną aktywnością.
J.W., M.G.