Kochani Uczniowie, Drodzy Rodzice i Nauczyciele,

Sytuacja, w której się znaleźliśmy jest dla nas wszystkich trudna. Wszyscy często potrzebujemy wsparcia, pomocy w radzeniu sobie z najtrudniejszymi emocjami, które są wynikiem izolacji, drastycznej zmiany sposobu życia, nauki w zupełnie nowej formie itd. Rodzą się lęki, zaburzenia nastroju, niepewność.                                    

W związku z ogłoszeniem Przez Światową Organizację Zdrowia pandemii koronawirusa wiele form pomocy psychologiczno-pedagogicznej i terapii zostało odwołanych, a niektóre poradnie zostały zamknięte. Jak zatem uzyskać wsparcie?

 

Codziennie pedagodzy naszego Liceum pełnią dyżury.

p. Jolanta Wotawa:

Kontakt: poczta e- mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Na maile będę odpowiadać w godzinach pracy, a jeśli podacie numer telefonu - chętnie oddzwonię.

Poniedziałek - 9.00 - 14.00

Wtorek - 10.00 - 14.00

Środa - 10.00 -13.00

Czwartek - 9.00 -13.00

Piątek - 9.00 - 13.00

Zapraszam do kontaktu przez tel. 500 563 543, Messenger.

Zaglądajcie na szkolny profil FB - tam zamieszczamy posty m.in. Jak skutecznie uczyć się w domu? Jak notować zdalne lekcje? , propozycje spędzania czasu w okresie izolacji i wiadomości ważne dla nas wszystkich.

p. Maria Gos:

Kontakt telefoniczny: 514 714 093, Messenger (maja kruszek). Telefonujcie, piszcie w następujących dniach:

Wtorek - 8.00 - 11.00

Środa -  9.00 - 15.00

Czwartek - 12.00 - 15.00

Terminy są oczywiście umowne, w razie potrzeby kontaktujcie się z pedagogami Liceum w innym czasie.

 

Wsparcie psychologiczne można uzyskać telefonicznie w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pułtusku pod nr telefonu 23 692 55 91.

Wsparcie można otrzymać pod Telefonem Zaufania dla Dzieci i Młodzieży - 116 111 (7 dni tygodniu, 24 godziny na dobę).

Profesjonalne wsparcie online można uzyskać w Instytucie Edukacji Pozytywnej - instytutep.pl (można też wejść na stronę przez link na szkolnym FB).

 

W tym wyjątkowym dla nas wszystkich czasie opiekujmy się sobą nawzajem, bądźmy dla siebie dobrzy, pomocni i empatyczni, dawajmy sobie wsparcie i uwagę.

Jolanta Wotawa


 

PAMIĘĆ. Jak to wszystko zostaje w mózgu?

Jakie sytuacje z życia pamiętasz najlepiej?

W większości te, które wywołały najsilniejsze emocje. Pamiętamy to, z czym związani jesteśmy emocjonalnie. Warto wykorzystać tę właściwość naszego umysłu. Łatwo zapamiętujemy i przypominamy sobie to, co śmieszne, inne, dziwne, zaskakujące, niezwykłe, wyolbrzymione, przesadne, intensywne, pełne ruchu itp.

Aby mózg lepiej zapamiętywał informacje musi być wyspany, wypoczęty i pozytywnie pobudzony. Przed nauką, aby lepiej zapamiętywać informacje, dobrze jest pooddychać świeżym powietrzem, pobawić się z rodzeństwem, porozmawiać z przyjaciółmi. Po takim „treningu przyjemności” nasz mózg szybciej będzie się uczył.

W naszym mózgu znajduje się hipokamp - to w nim tworzą się ślady pamięciowe. Są rożne rodzaje pamięci: sensoryczna, krótkotrwała, długotrwała, robocza, emocjonalna.

Pamięć sensoryczna to inaczej pamięć zmysłowa. Tu wpadają nieistotne wrażenia i bardzo szybko znikają.

Pamięć robocza jest istotna w bezpośrednim kontakcie ze światem. Pozwala na przechowywanie i przetwarzanie tymczasowej informacji i przeprowadzanie takich zadań jak rozumienie języka, czytanie, uczenie się, rozumowanie.

Pamięć krótkotrwała magazynuje nasze wspomnienia i sięgamy do niej kiedy poszukujemy jakiejś „niedawnej” informacji.

Pamięć długotrwała to wszystkie informacje, które będą dla nas ważne także na przestrzeni całego życia. Z pamięci krótkotrwałej wiedza, informacje, wspomnienia, które mają tu trafić są konsolidowane i trafiają do miejsca, gdzie mogą zostać z nami nawet do końca naszego życia.

Pod jakim warunkiem tak się dzieje?

Nasz mózg uznaje, że coś jest ważne, jeśli jest powtarzane lub nietypowe. Aby coś zapamiętać (np. słówka, wzory) ważne jest, by informację wielokrotnie powtarzać, robić podczas uczenia się przerwy, powtórzenia większych partii wiadomości rozłożyć w czasie - bo tylko wtedy trafią one do odpowiedniej części naszego mózgu.

Oto kilka praw rządzących naszą pamięcią:

  1. Reguła początku i końca lepiej zapamiętujemy informacje podawane na początku i na końcu.
  2. Reguła szczegółowych wyobrażeń - o wiele lepiej zapamiętujemy informacje, jeśli je sobie szczegółowo wyobrazimy i wykorzystamy do tego jak najwięcej zmysłów.
  3. Reguła powtórzeń - lepiej zapamiętujemy te informacje, które powtarzamy kilka razy. To konieczny warunek uczenia się: pierwsza powtórka powinna nastąpić najlepiej w ciągu 10 minut od chwili przyswojenia informacji, druga - następnego dnia, trzecia – po tygodniu, czwarta - po miesiącu, piąta i ostatnia powtórka – po pół roku (jeśli o niej nie zapomnimy); harmonogram powtarzania wiadomości warto zapisać i umieścić go w widocznym miejscu. Tak powtarzany materiał będziemy pamiętać znacznie dłużej. W ten sposób należy planować np. powtórzenia przygotowując się do odległych w czasie egzaminów.
  4. Lepiej i szybciej zapamiętujemy informacje, jeśli je rozumiemy.
  5. Lepiej zapamiętujemy treści nietypowe, zaskakujące, niezwykłe.
  6. Koncentracja jest podstawą skutecznego zapamiętywania.
  7. Warunki sprzyjające dobrej koncentracji to m.in.: nastawienie do uczenia się („chcę” a nie „muszę”), planowanie pracy, wypoczynek, sen, porządek w miejscu pracy i usunięcie wszelkich zakłócaczy, robienie w czasie nauki przerw i przeplatanie pracy umysłowej z inną aktywnością.

J.W., M.G.

 

Nasze Liceum

Dziennik Librus

Biblioteka Liceum

Bierzemy udział w programie

Polecane strony

Licznik gości

Jesteś

Liczniki internetowe
osobą, która odwiedza naszą stronę.

Informacja

Serwis Internetowy
Liceum Ogólnokształcącego
im. Piotra Skargi w Pułtusku
wykorzystuje COOKIES